Vraag van de maand CJG Weesp

Klik op een grijze 'vraagbalk' hieronder om deze te openen/sluiten zodat het bijbehorende antwoord zichtbaar wordt.

 

September 2019: "Terug naar school. Hoe maken we een goede start?".

 

Terug naar school; hoe maken we een goede start?

De zomervakantie was weer heerlijk: alle vrijheid en tijd om lekker te doen wat je wil en niet zoveel te ‘moeten’ en genieten van het mooie weer. Maar nu zit het er toch echt weer op en moeten we vanuit een chill modus terug in het gareel!

 

Regelmaat

Voor het ene gezin is de omschakeling van vakantie terug naar werk en school een verademing. De kinderen hebben weer zin om naar school te gaan, hun vriendjes weer te zien, hun clubs te bezoeken en de ouders snakken naar regelmaat.

Tips

Voor het andere gezin is het wennen! De volgende tips kunnen dan helpen:

■      Bedenk hoe je zelf weer in het ritme wil komen, wat er allemaal nog moet gebeuren als de kinderen weer naar school gaan en maak hier eventueel een to do lijstje voor.

■      Schaf de spulletjes die nodig zijn voor het komend schooljaar alvast aan om goed voorbereid van start te gaan.

■      Maak een kalender wie wanneer welke activiteiten heeft als straks alles weer begonnen is.

■      Een nieuw schooljaar is hét tijdstip om nieuwe regels vast te stellen: wie smeert de boterhammen, hoe vaak mag er afgesproken worden met vriendjes, wat zijn de nieuwe bedtijden, wie kiest de kleding uit, hoeveel en tot hoe laat mag je uit in een weekend, wie dekt de tafel, zet de vuilnis buiten of ruimt de vaatwasser uit.

■      Breng de tijd om naar bed te gaan stapje voor stapje terug tot de normale tijd, zo wennen ze er langzaam aan. Dit geldt ook voor oudere kinderen, pubers en natuurlijk voor jezelf!

■      Sluit de vakantie af met een speciale dag of een etentje. Zo sta je nog één keer bewust stil bij de heerlijke vakantie die jullie hadden. Je kunt dan ook in de groep gooien hoe ze tegen het nieuwe schooljaar en wat ze allemaal staat te wachten.

■      En… doe in de eerste schoolweken (maar ook daarna!) nog eens iets onverwachts. Ga naar het zwembad, maak tussen de middag een fietstochtje met picknick, stop een typische vakantielekkernij in de broodtrommel. Zo houd je het vakantiegevoel nog een beetje vast.

Een hele mooie start van het nieuwe schooljaar gewenst!

Meer weten? We denken graag met je mee!

Op onze website geven wij praktische informatie over gezond opgroeien en opvoeden. Hier tref je ook ons cursusaanbod en informatiemateriaal voor ouders.

Vraag van de Maand Juli/Augustus

Voor vragen over opgroeien en opvoeden (gratis). Kom langs of maak een afspraak: (035) 760 07 68

di, wo, do, vr 9.00-12.00u

C.J. van Houtenlaan 1g, Weesp

centrum voor

jeugd en gezin

weesp

www.cjgweesp.nl

Vraag van de Maand Juli/Augustus

Voor vragen over opgroeien en opvoeden (gratis). Kom langs of maak een afspraak: (035) 760 07 68

di, wo, do, vr 9.00-12.00u

C.J. van Houtenlaan 1g, Weesp

centrum voor

jeugd en gezin

weesp

www.cjgweesp.nl

Juni 2019: "Hoe maak ik een succes van mijn samengestelde gezin?"

                                        Vraag van de Maand juni 2019

Hoe maak ik een succes van mijn samengestelde gezin?

Een succes maken van je samengestelde gezin kan een behoorlijke uitdaging zijn. Ben jij een moeder of vader in een samengesteld gezin dan herken je vast onderstaande kenmerken wel. Hieronder een paar do’s en dont’s om je te helpen een succes te maken van je nieuwe gezin.

Meerdere loyaliteiten naast elkaar

Het is niet vanzelfsprekend dat, wanneer je stiefouder bent, je ook papa of mama wordt. Vaak blijven kinderen loyaal aan hun biologische ouder en hebben moeite met het accepteren van een ‘nieuwe ouder’. Als stiefouder kun je hier het beste soepel naar kijken en wat afstand nemen. Je kunt altijd ‘reservepapa’ (papa voor wanneer ze het nodig hebben) of ‘gezelligheidsmama’ (mama om alleen hele leuke dingen mee te doen) zijn. Maak ook duidelijk dat kinderen jou niet mama of papa hoeven te noemen maar je gewoon bij je voornaam kunnen aanspreken.

 

Twee culturen bij elkaar

Ieder gezin heeft zijn eigen typische voorkeuren, gewoonten en rituelen. Hoe ontwikkel je een nieuwe gezamenlijkheid in een samengesteld gezin? Het is een valkuil om te denken dat het in je nieuwe gezin net zo kan blijven doorgaan als je gewend was. Veel stiefouders hebben het gevoel dat er twee kampen zijn onder één dak. Door op zoek te gaan naar nieuwe gewoontes en rituelen werk je aan een gezamenlijke nieuwe cultuur. Sommige ouders maken bijvoorbeeld maaltijden waarbij het hoofdgerecht uit het ene gezin komt en het toetje uit het andere gezin.

Wonen in twee gezinnen

Kinderen van gescheiden ouders wonen niet alleen in twee huizen, maar ook in twee gezinnen – met verschillende opvoedstijlen. De wisseling van de twee gezinnen kan voor kinderen pittig zijn. Ze moeten zich steeds aanpassen. Het is dan fijn als het duidelijk is wat er in de twee nieuwe gezinnen van hen verwacht wordt. Introduceer daarom nieuwe regels stapsgewijs en betrek de kinderen bij het opstellen van deze regels. Geef kinderen daarnaast de tijd om te wennen en zich aan te passen.

 

Bloedband en stiefband naast elkaar

Ouder en kind zijn door geboorte op een natuurlijke wijze met elkaar verbonden, maar de band tussen stiefouder en stiefkind moet nog groeien. Misschien voel je je als stiefouder buitengesloten in je nieuwe gezin. Kinderen kunnen de komst van een nieuwe partner tegenwerken en voor ouders is het lastig als het kind waar je van houdt je nieuwe partner niet kan of wil accepteren. Wat extra aandacht van de eigen ouder kan al een deel van het probleem wegnemen. Ga na wanneer je als stiefouder betrokken kan en wil zijn, en wanneer en waar het kind en de eigen ouder beter alleen gelaten kunnen worden. Als het samenleven met een nieuwe partner en kinderen te veel ten koste gaat van het geluk en welzijn van één of van alle gezinsleden, kan (tijdelijk) apart wonen een goed alternatief zijn.

Ex-partners blijven samen ouders

Al ben je niet meer elkaars partner, je blijft samen de vader en moeder van de kinderen. Ook in een nieuw samengesteld gezin is het van belang voor de kinderen dat hun ouders er beide mogen zijn. Erkenning voor beide ouders betekent namelijk erkenning van het kind. Probeer daarom irritaties en meningsverschillen over de andere ouder opzij te zetten. Zo’n strijd is schadelijk voor de kinderen en voor je nieuwe gezin en kent alleen maar verliezers!

Leestip ‘Hoe maak je een succes van je nieuwe gezin?’ van C. Haverkort, M. Kooistra-Popelier en A Hendrikse-Voogt.

In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op bovenstaande kenmerken en krijg je hulp bij het maken van een stiefplan.

Mei 2019:"Mijn kind slaapt slecht. Hoe zorg ik voor een betere nachtrust voor ons?"

Mijn kind slaapt slecht. Hoe zorg ik voor een betere nachtrust voor ons?

Slaappatroon

Foto VVDM mei 2019

Het ene kind slaapt makkelijker in en langer door dan het andere kind. Nachtmerries en slaapwandelen zijn niet ongewoon en horen bij de ontwikkeling van kinderen. Sommige kinderen kunnen moeilijker in slaap komen of worden ’s nachts wakker. Anderen zijn ’s morgens heel vroeg wakker of juist niet wakker te krijgen. Soms kan een bepaald slaappatroon maken dat een kind (of een ouder ;-) overdag minder fit of prikkelbaar is. Als dat het geval is bij jouw kind dan kan het handig zijn om te kijken of je het slaappatroon van je kind kan verbeteren.

Een ongewenst slaappatroon ontstaat meestal al in peutertijd. Dit heeft te maken met de ontwikkelingsfase waarin je kind zit. Je kind ontdekt dat hij een eigen persoontje zijn met een duidelijke eigen wil. In deze periode; ook wel de “peuterpubertijd” genoemd, zeggen peuters graag overal nee tegen. Ook tegen het naar bed gaan. Daarnaast leven peuters nog in een magische wereld. Zij begrijpen lang niet alles van wat er om hen heen gebeurt. Dat je kamer van het ene moment licht het volgende moment zomaar donker kan worden door het lichtknopje uit te doen gaat hun bevattingsvermogen ver te boven. Hun magische wereld maakt ook dat fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. Zo kunnen monsters en krokodillen uit een verhaal daadwerkelijk onder het bed verstopt zitten. Tenslotte kan het zijn dat je peuter ook minder goed slaapt door scheidingsangst. Hiermee wordt bedoeld dat hij bang wordt zodra een vertrouwde figuur uit zijn wereldje niet meer om hem heen is.

Tips

Om goed te kunnen slapen, heeft je kind een voor hem veilige en rustige omgeving nodig. Het invoeren van een vast bed ritueel kan daarbij helpen. Hieronder vind je tips voor een goede nachtrust voor je kind:

  • Zorg voor een prettige slaapplek. Gebruik een nachtlampje als je kind bang is in het donker of laat de deur op een kier.
  • Stem de hoeveelheid slaap en de bedtijd af op de slaapbehoefte van je kind.
    Probeer zoveel mogelijk vaste slaaptijden aan te houden.
  • Neem de tijd voor het naar bed gaan: je kind heeft deze tijd nodig voor de overgang van waken naar slapen.
  • Zorg iedere avond voor dezelfde routine, bijvoorbeeld: aankondigen van de bedtijd, uitkleden, wassen en tandenpoetsen, samen kletsen of (voor)lezen. Een kleine ontspanningsoefening of (voet) massage kan ook heel helpend zijn voor een goede nachtrust.
  • Blijf in de buurt als je kind angstig is. Jou nog kunnen horen kan geruststellend zijn. 

Let op! Gebruik liever geen telefoon, tablet of spelcomputer in bed: het gebruik van deze apparaten stimuleert de hersenen juist om wakker te blijven.

Als je kind ’s nachts wakker wordt kun je het volgende doen:

  • Praat met je kind als hij bang is of naar heeft gedroomd: bij een nachtmerrie weet je kind zich nog goed de inhoud te herinneren en is hij bang. Je kind heeft behoefte aan troost, voordat het weer rustig kan gaan slapen.
  • Laat je kind weten dat je in de buurt bent. Het idee dat je kind altijd naar je toe kan gaan als hij niet kan slapen, helpt je kind om juist wel in zijn eigen bed te blijven.
  • Creëer geen gewoonten waar je niet aan vast wil komen te zitten zoals bij je kind blijven tot hij slaapt. Je kind leert zo niet dat alleen inslapen ook veilig is en zal je steeds weer nodig hebben om zich veilig te voelen bij het (in) slapen.
  • Laat je kind in zijn eigen bed slapen: hiermee voorkom je dat hij er aan went om bij jou te slapen en je in een vicieuze cirkel terecht komt, waarbij je kind niet meer zonder jou kan slapen.

Al deze dingen al geprobeerd, maar geen resultaat? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!

Maart 2019:"Mijn kind heeft vragen over seks. Hoe moet ik daarop reageren".

Vraag van de maand maart 2019: ‘Mijn kind heeft vragen over seks. Hoe moet ik daar op reageren?

Publicatiedatum: 1 maart 2019

Je kind stelt uit het niets een vraag over seks, bijvoorbeeld: Waar komen baby’s vandaan? Of ze hebben ergens een woord gehoord en willen weten wat dat betekent. Het overvalt je misschien en je denkt “wat moet ik hier nu op zeggen?’ Wat vertel je wel en wat vertel je niet? Welke informatie is geschikt voor je kind?

Voor volwassenen heeft seksualiteit een hele andere lading dan voor kinderen. Seksuele ontwikkeling is een breed begrip. Het gaat niet alleen om seks maar ook om gevoelens, je eigen lichaam, zelfbeeld, relaties aangaan, respect hebben voor jezelf en elkaar. Deze ontwikkeling start al vanaf dat je kind baby is!

Krijg je plotseling een vraag over seks? Ga in gesprek, gewoon doen! Ga in op de vraag en geef een kort en leeftijdsadequaat antwoord. Mocht je kind meer willen weten, dan stellen ze die vragen vanzelf. Het is belangrijk om het zo vroeg mogelijk over seksualiteit te hebben. Zo kun je je kind jouw normen en waarden overbrengen

Stelt een jong kind de vraag: ‘waar komen baby’s vandaan?’ Dan kan je dit gewoon biologisch uitleggen. Dus over een zaadje en een eitje. Een kind zal dit zo aannemen en helemaal geen zal er totaal geen gêne bij voelen als er over seks gepraat wordt.

Wanneer kinderen in de pubertijd komen krijgt seksualiteit steeds meer dezelfde lading als voor een volwassene. Pubers nemen  niet alles meer aan wat je als ouder daarover te zeggen hebt. Op die leeftijd zullen ze hun informatie via internet, social media of vrienden verzamelen. Ze kunnen dan een vertekend beeld krijgen. Daarom is het belangrijk om ook op deze leeftijd te blijven uitleggen waar seksualiteit en liefde over gaan. Al vindt je puber het  misschien gênant om met jou over sekst te praten, kaart het onderwerp toch regelmatig aan.

Vind je het lastig te weten wat je je kind op welke leeftijd kan vertellen dan kun je de boeken van Sanderijn van der Doef raadplegen. Zij heeft boeken geschreven over het thema seksualiteit gericht op bepaalde leeftijdscategorieën.

  • Ik vind je lief: 4-7 jaar
  • Jij ook op mij: 8-11 jaar
  • Het puberboek: vanaf 11/ 12 jaar

De 3de week van de maand maart is het de week van de lentekriebels, het thema seksualiteit staat deze week centraal. Het kan zijn dat de school van je kind hier ook aandacht aan schenkt. Mocht je zelf meer informatie willen dan je kijken op www.weekvandelentekriebels.nl. Heb je vragen of behoefte aan een gesprek, neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee!

Februari 2019: ‘Mijn kind vindt nieuwe situaties spannend. Hoe kan ik hem helpen?'

Heb jij een kind dat het moeilijk vindt om nieuwe situaties aan te gaan? Dat het liefst stevig tegen je aangeplakt blijft zitten, stilletjes in een hoekje kruipt of heel hard moet huilen als het iets spannend vindt? Dan heb jij waarschijnlijk een ‘kat uit de boomkijker’ in huis.

Omdat kinderen nog veel van het leven niet begrijpen zijn ze sneller angstig dan volwassenen. Ze voelen veel aan maar kunnen het nog niet goed plaatsten. Een nieuwe situatie maakt een kind daarom soms bang en onzeker. Dat kan per kind verschillen, ook bij kinderen binnen hetzelfde gezin. Het ene kind is gevoeliger voor spanningen dat het andere kind. Deze angst heeft een functie. Het is een waarschuwing tegen mogelijk gevaar. We hebben deze emotie nodig om te overleven. Het is daarom belangrijk dat je kind leert luisteren naar dit gevoel. Je kan je kind hierbij helpen door het gevoel te benoemen te erkennen. Dus bijvoorbeeld: “jij vind het spannend om naar zwemles te gaan, dat snap ik best”

Angst staat tegenover vertrouwen. Als je kind ergens bang voor is heeft het ergens geen vertrouwen in. Je kind kan dan proberen nieuwe situaties te vermijden omdat ze hem onzeker maken. Bijvoorbeeld door alleen maar op schoot te willen zitten tijdens een verjaardag. Als je hierin mee gaat dan zal de angst alleen maar groter worden. Door niet mee te gaan in het gedrag en het te begrenzen werk je aan het zelfvertrouwen van je kind. ‘’Je mag nog 5 minuutjes bij me blijven zitten en dan is het tijd om …” Doe dit op een liefdevolle, zachte manier en niet vanuit boosheid. Doe je het wel vanuit boosheid omdat je je ergert aan het gedrag dan zal je kind alleen maar meer in verzet gaan. Als je kind vervolgens de nieuwe situatie toch is aangegaan geef hem dan een compliment “wat knap dat je het toch gedaan/ geprobeerd hebt ook al vond je het spannend” Hiermee versterk je het zelfvertrouwen van je kind en is de kans groter dat je kind de volgende keer ook een spannende situatie durft aan te gaan.

Als je angstig bent bouw je spanning op. Zorg er daarom voor dat je kind zich na een spannende situatie lekker kan ontspannen. Hoe? Dat is voor elk kind anders; de één ontspant van een muziekje luisteren of samen een boekje lezen en de ander heeft het nodig om lekker te kunnen rennen om de spanning eruit te gooien. Kijk wat je kind nodig heeft en maak daar ruimte voor.
Dus:

  • Leer je kind angst te herkennen door het te benoemen
  • Accepteer het gevoel en toon begrip
  • Begrens het gedrag
  • Ga niet mee in de angst maar ontken het ook niet door het weg te lachen.
  • Bedenk (eventueel samen met je kind) tussenstappen om de situatie uiteindelijk wel aan te kunnen gaan. Vertrouwen in een nieuwe situatie moet groeien.
  • Zorg na afloop van een spannende situatie voor ontspanning op een manier die bij je kind past zodat het kan ontladen.

Wil je meer weten of heb je een vraag. We denken graag met je mee!
T 035 – 7600768
E info@cjgweesp.nl

November 2018: ‘Zie ginds komt de onrust - hoe help ik mijn kind met spanning rondom Sinterklaas?’

vvdm sintHalf november komt de Sint weer naar Nederland! Voor veel kinderen het hoogtepunt van het jaar. De voorpret rondom Sinterklaas roept bij papa’s en mama’s vaak mooie herinneringen op aan vroeger. Het is erg leuk om met je eigen gezin deze spannende tijd te beleven. Samen naar de intocht gaan, liedjes zingen, verlanglijstjes maken, genieten van pepernoten en je schoen zetten.

Bij sommige kinderen ontstaat rond de komst van de Goedheiligman een heel onrustig gevoel. Vooral jonge of heel gevoelige kinderen kunnen niet altijd omgaan met alle opwinding. Alle prikkels van televisieprogramma’s, liedjes, versierde klassen en de lange aanloop naar pakjesavond kunnen overweldigend zijn. Bij veel kinderen is de fantasie heel sterk, zij geloven vaak heilig in Sinterklaas en nemen alles eromheen heel serieus. Dit kan ook angst oproepen.

Merk je dat jouw kind last heeft van spanning of angst rondom Sinterklaas? Deze tips kunnen je helpen hiermee om te gaan:

  • Wees heel duidelijk wanneer en hoe vaak je kind de schoen mag zetten en wat hij/zij ongeveer kan verwachten. Zo weet je kind precies waar hij/zij aan toe is en hoeft hij/zij zich er geen zorgen over te maken.
  • Haal Sinterklaas niet bij de opvoeding! Dreig niet dat Sinterklaas geen cadeautjes geeft als je kind zich misdraagt. Het idee dat Sinterklaas alles ziet en weet kan beangstigend zijn.
  • Dwing je kind niet om Sinterklaas van dichtbij te bekijken of een hand te geven. Sommige kinderen proeven liever de sfeer op afstand, of vinden het zien van de Sint op televisie al voldoende. Forceer niets, hierdoor kan je kind nog banger worden. Laat liever je kind het feest op zijn eigen manier beleven.
  • Bereid angstige of heel gevoelige kinderen goed voor op wat er gaat gebeuren op school of op pakjesavond. Als ze weten wat ze ongeveer kunnen verwachten, zullen ze meer genieten van het feest.
  • Bedenk praktische oplossingen: houdt bijvoorbeeld het kijken van het Sinterklaasjournaal voor bedtijd je kind wakker met allerlei vragen en spanning? Kijk het op een ander moment van de dag!

Heb je vragen over kinderen die gespannen of angstig zijn? We denken graag met je mee!
Op onze site www.jggv.nl vind je de contact informatie.

 

Oktober 2018: ‘Opvoeden is samenspel, wat is van belang in dit teamwork?’

week van de opvoedingWeek van de Opvoeding: opvoeden is samenspel

Samen met je partner een kind krijgen, verzorgen en opvoeden is enorm bijzonder. Samen een kind opvoeden is ook weleens lastig, want je zit niet altijd op één lijn.

Samenwerken met je partner

Het is handig wanneer je als partners leert samenwerken in je rol als ouder, ondanks mogelijke meningsverschillen. Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is dat je goed met elkaar communiceert en elkaar steunt. Uit onderzoek blijkt dat een goede samenwerking tussen ouders, positieve effecten heeft op het welzijn van ouders, het welzijn van kinderen en op de opvoedvaardigheden. Wees een team!

Iedere ouder is anders

Als ouders heb je vast verschillende ideeën over hoe je je kind wilt opvoeden en wat je hem of haar wilt meegeven aan normen en waarden. Logisch, want je hebt allebei een andere ontwikkeling doorgemaakt en je bent verschillend opgegroeid en opgevoed. Verschillen zijn helemaal niet erg, zolang het niet tot grote, langdurige conflicten leidt. Het is positief als je kind ziet dat jullie elkaar aanvullen en dat er verschillende manieren zijn om te reageren en te denken. Jullie kind leert hiervan.

Dit weten we over het samen opvoeden

  • Samenwerken start al bij de zwangerschap. Ga samen in gesprek over hoe je het ouderschap voor je ziet, spreek je verwachtingen duidelijk uit.
  • Probeer de zorg voor jullie kind en de verantwoordelijkheid (zo gelijkwaardig mogelijk) te verdelen. Combineer jullie sterke kanten en kom tot een taakverdeling waar jullie beiden achter staan. Evalueer dit ook regelmatig.
  • Probeer elkaar te begrijpen. Waarom vindt je partner iets wel of niet belangrijk? Waarom wil hij of zij een bepaalde regel wel of niet? Praat hier samen over.
  • Uiteraard heb je weleens een meningsverschil. Dit is niet erg. Het is belangrijk dat kinderen zien dat je het niet altijd eens bent, maar dat je er samen wel weer uitkomt. Meng je niet in een situatie waarin de andere ouder al ingrijpt.
  • Bedenk wat je belangrijk vindt in de opvoeding en bespreek dit met elkaar. Kun je het niet eens worden over bepaalde regels, sluit dan een compromis of laat de één de regels bepalen over het ene onderwerp, en de ander over het andere onderwerp.
  • Geef elkaar vertrouwen. Vertel je partner wat je vindt dat hij of zij goed doet als ouder. Uit je waardering en geef elkaar concrete complimenten. 

Samenwerken als je uit elkaar bent

Na een scheiding ben je niet langer elkaars partner, maar je blijft wel samen ouders. Ook als je uit elkaar bent is het handig om zo goed als het kan heldere, duidelijke afspraken over de opvoeding te maken. Dit geeft kinderen duidelijkheid. Omdat een scheiding voor kinderen veel onzekerheden met zich mee kan brengen is helderheid over regels en afspraken extra belangrijk.

Heb je vragen over samenwerken als ouders? Wij denken graag met je mee!

 

September 2018: ‘Hoe voorkom ik 'foute' vrienden bij ijn tiener?’

Vrienden en relaties met leeftijdgenoten

Herkenbaar? Je tiener praat veel over verschillende klasgenoten en neemt steeds andere vrienden mee naar huis. Vaak is dat een teken dat zij zoeken naar de juiste vriendschappen, dit is onderdeel van hun identiteitsvorming. Wat is belangrijker, iemand die aardig is of iemand die populair is? Wie ben ik en wat vind ik belangrijk? Deze vragen zijn moeilijk te beantwoorden als je bezig bent met je status in de groep en je behoefte aan échte vrienden. Hoe zorg je dat je kind niet voor de ‘verkeerde’ vrienden kiest en in hoeverre heb jij daar als ouder inspraak in?

‘Foute’ vrienden

Je tiener kan mogelijk in de problemen komen als hij/zij op zoek is naar status en vrienden. Als zij gepusht worden door leeftijdgenoten kan dat leiden tot ongewenst of soms zelfs crimineel gedrag. Het pushen van leeftijdgenoten en de druk die kinderen voelen noemen we peer pressure. Omdat pubers het zo belangrijk vinden om erbij te horen, kunnen zij ver gaan in hun acties om dat te bereiken. Zij realiseren zich dan niet goed, wie of wat daaronder moet lijden en wat de gevolgen zijn. Hier kun je als ouder een rol in spelen!

Toon belangstelling voor degenen met wie je kind omgaat: maak hier een dagelijks gespreksonderwerp van. Heb je een onderbuik gevoel bij een van zijn/haar vrienden? Vraag dan eens of je puber zijn vriend(en) aan je wil voorstellen of probeer met de andere ouders in contact te komen, bijvoorbeeld tijdens schoolevenementen.

Stel regels op over sociale activiteiten: wat is toegestaan tijdens de schoolweek, in de vakanties en weekenden en welke regels en consequenties horen hierbij? Tijdens speciale evenementen, zoals kermis in de buurt, kun je flexibeler optreden, maar blijf wel regels hanteren, zodat het schoolwerk er bijvoorbeeld niet onder lijdt.

Denk na over hoe je contact met ongewenste leeftijdgenoten kunt verminderen of voorkomen: blijf op de hoogte met wie je puber omgaat. Trekken ze veel op met iemand die een slechte invloed heeft op hem/haar, dan kun je het contact met diegene verminderen door grenzen toe te passen. Geef je tiener heldere regels over waar en wanneer hij/zij met deze persoon mag optrekken: bijvoorbeeld bij jullie thuis in plaats van op straat. Denk eraan dat je niet té streng bent voor je kind, want dat kan averechts werken. Denk aan de regels die je hebt opgesteld en praat erover met je kind als zijn of haar vriendje/vriendinnetje niet daaraan voldoet.

Bespreekbaar maken: het is goed dit onderwerp bespreekbaar te maken met je puber. Stel grenzen als je puber ongewenste activiteiten uitvoert en help hen vrienden te zoeken, bijvoorbeeld via de sportclub, die geen slechte invloed hebben. Zo kunnen zij zich optimaal ontwikkelen en ontdekken wie zij zijn en wat zij belangrijk vinden in vriendschappen.

Mocht dit onderwerp je bezig houden of heb je er nog vragen over? Praat er over met andere ouders. Hoe pakken zij dit aan? Je kunt ook advies vragen bij Jeugd en Gezin - wij denken graag met je mee!

Bron
Triple P tieners: vrienden en relaties met leeftijdgenoten
Feldman, R.S. (2012). Ontwikkelingspsychologie. Amsterdam: Pearson Benelux.